ons huidig thema

Voorbeeld

Voorbije thema: Rupsje Nooit Genoeg!

Huidige thema: Pasen: de kip en het ei!

Volgende thema: Tegenstellingen











maandag 8 januari 2018

Ojee... rode vlekjes! Jules is ziek!

Oei oei oei... Jules heeft allemaal rode vlekjes op zijn gezicht en lichaam.
Wat kan dat nu zijn?
Onze dokters in de klas gingen al onmiddellijk op onderzoek ...

Hoe kunnen ze Jules snel terug beter maken?
 





 
 
 
 
Nadat we Jules verzorgd hadden, gaven we Jules ook rode vlekjes op papier!



 
 
Ook met de plasticine maakten we rode vlekjes op Jules zijn hoofd, neus, been, buik, ...
 
 
We maken ook een bedje voor onze zieke Jules.
We leerden hierbij de scheurtechniek en plakten daarna allerlei snippertjes op het deken van Jules.
 



 
 
 
Na een waarneming van de dokterstas en de doktersspullen, maakten we ook kennis met de prikmat en de priknaald. We gingen aan de slag in de klas en prikten zelf een rood kruis uit om daarna op ons dokterstasje te kleven.
 

 
We leerden ook een liedje en een versje over Jules die ziek is.
 


Hatsjoem

Hatsjie, hatsjoem,
mijn
neus (*) doet toch zo’n pijn.
Hatsjie, hatsjoem,
wat zou dat kunnen zijn?


(*) oor, hoofd, arm, buik, …

 

Rode vlekjes

 

Rode vlekjes op mijn been,
op mijn buik en op mijn teen,
op mijn neus en op mijn oor,
heb je daar een zalfje voor?


Rode vlekjes overal,
’t jeukt zo erg, ik krab me al.
Nee, zegt mama, stop ermee!
Maar ’t jeukt zo erg dus zeg ik: NEE!

 
We leerden ook de techniek 'scheuren' aan.
We scheurden allerlei reepjes en snippertjes scheuren van gekleurd papier.


 
 
Onze lichttafel werd verrijkt met gekleurde rijstkorreltjes en pomponnetjes die we gebruikten als pilletjes van de dokter. De kleuters kregen hierbij de kans om hun fijne motoriek te oefenen door met behulp van een pincet de pilletjes in een doosje te stoppen.
 




 
We speelden ook apotheker: hierbij was het de bedoeling dat we pilletjes volgens kleur in het juiste doosje gingen sorteren.
 

 
We bouwden ook een ziekenhuis met de duploblokken...
 
 
We deden ook een leuke schrijfdans genaamd 'de trap'. Hierbij leerden we hoekige bewegingen maken op muziek.
 





 
 
 

Enkele sfeerbeelden uit onze klas:

 
Pantoffeltjes aandoen...

 
Tanden poetsen....
 


 
 
 
Fruit en koek eten in de kring...
 



 
Spelen in de zandbak...
 
 
Glijden op de glijbaan en met de loopklossen...
 
 
 
wandelen met Wannes ...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De kip en het ei - de Paashaas komt

 De afgelopen weken hadden we dolle pret in de klas met stagejuf Jade!  Ze bracht een leuk boek mee over 'Het vreemde ei'  Dit verha...