ons huidig thema

Voorbeeld

Voorbije thema: Rupsje Nooit Genoeg!

Huidige thema: Pasen: de kip en het ei!

Volgende thema: Tegenstellingen











woensdag 15 november 2017

Mijn lichaam - mijn zintuigen!

We hebben de voorbije week al heel wat geleerd over ons lichaam en onze zintuigen.
De kleuters konden volop experimenteren met allerlei spiegeltjes, verrekijkers, gekleurd doorzichtig papier, grappige brillen, enzovoort.
 
 
 
 
 
 
We speelden met de memorykaartjes in thema van de lichaamsdelen, er was ook een voelmemory waarbij de kleuters moesten voelen welke 'appeltjes' hetzelfde voelden, in de schrijfhoek mochten de kleuters een kindje tekenen in het zand dat op de lichttafel aanwezig was of een kindje tekenen met krijt op de krijttafel...
 
 
 

 


We hadden een gesprekje over onze grootouders en gingen ook kaartjes met personen op rangschikken van jong naar oud.
  
 
 
Speciaal voor onze grootouders maakten we ook een cadeautje en een kaartje waarop het volgende liedje stond:
 
'Dit zijn mijn wangetjes
en dit is mijn kin.
Dit is mondje
met tandjes er in.
Dit zijn mijn oogjes,
mijn oortjes, mijn haar.
Nu alleen mijn neus nog
en dan ben ik klaar.'
 
Het kaartje hebben we versierd met de verf-knikker techniek. Hierbij mochten de kleuters enkele knikkers in een bakje door de verf laten heen en weer rollen.
 
 





 
De kleuters kregen ook de kans om eens te ervaren hoe het is om iets te tekenen zonder dat ze zagen wat ze aan het tekenen waren. Dit konden ze ervaren door een papieren bordje op hun potlood te bevestigen.



 
 
In de puzzelhoek konden de kleuters ook hun inzicht in het lichaam oefenen: welk stukje hoort waar?


 
Andere sfeerbeelden uit onze klas:
 




 
Hartjes maken van peperkoek voor oma en opa...
 
 
 
Als wiskundig spel mochten de kleuters het juiste aantal ringetjes rond de juiste vinger doen.

 
 
In het thema zintuigen maakten we ook binnen onze les techniek slijm in de klas.
Dat voelde wel een beetje gek aan onze handen :-)
 




 



 
 
 Als afsluiter van ons thema lieten de leerlingen van onze MOS groep op school ons proeven van heerlijke pompoensoep die ze zelfgemaakt hadden met pompoenen uit onze moestuin.
Mmmm... deze was overheerlijk! Bedankt!
 
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De kip en het ei - de Paashaas komt

 De afgelopen weken hadden we dolle pret in de klas met stagejuf Jade!  Ze bracht een leuk boek mee over 'Het vreemde ei'  Dit verha...